Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2016

Γιατί να (μην) πίνετε νερό με λεμόνι το πρωί

Νερό με λεμόνι: Ναι ή Όχι;Πολύ συχνά θα ακούσετε ή έχετε ακούσει από γνωστούς και φίλους να σας λένε πως τα πρωινά πίνουν νερό με λεμόνι. Οι λόγοι; Βοηθάει στην αποτοξίνωση, διαλύει το λίπος, επιταχύνει το μεταβολισμό, βοηθάει στο αδυνάτισμα. Πόσο όμως όλα αυτά είναι σωστά;

Αυξάνει το μεταβολισμό; Το νερό είτε κρύο, είτε ζεστό, με λεμόνι ή χωρίς είναι απαραίτητο στοιχείο για όλες τις διεργασίες του οργανισμού μας, από την αποθήκευση των θρεπτικών συστατικών μέχρι και την αποβολή τους, τις μεταβολικές διαδικασίες κ.ο.κ.. Το νερό λοιπόν δεν αυξάνει το μεταβολισμό, αλλά είναι απαραίτητο για το μεταβολισμό. Χωρίς το νερό δεν υφίσταται μεταβολισμός.
Είναι πλούσια πηγή βιταμινών; Το νερό με στυμμένο λεμόνι περιέχει μία πολύ μικρή ποσότητα λεμονιού. Το λεμόνι είναι πλούσιο σε βιταμίνη Cβιταμίνες του συμπλέγματος Β και Κάλιο. Οι σταγόνες λεμονιού, όμως που περιέχονται στο διάλυμα νερού- λεμονιού, έχουν απειροελάχιστες ποσότητες από αυτά τα συστατικά. Συνεπώς, το νερό με λεμόνι δεν αποτελεί σημαντική πηγή αυτών των βιταμινών και ιχνοστοιχείων.
Διαλύει το λίπος; Φυσικά και όχι, γιατί όπως έχουμε πει και παλαιότερα, δεν υπάρχει κάποιο τρόφιμο που να διαλύει το λίπος, πόσο μάλλον σε τόσο μικρή ποσότητα. 
Αποτοξινώνει; Όχι! Οι "αποτοξινωτικές" ιδιότητες του λεμονιού,  βασίζονται στο γεγονός πως περιέχει βιταμίνη C, η οποία είναι και μία αντιοξειδωτική βιταμίνη. Όπως προείπαμε, όμως, είναι τόσο μικρή η ποσότητα αυτής της βιταμίνης στις σταγόνες λεμονιού που θεωρείται αμελητέα η αντιοξειδωτική δράση του. Είναι προτιμότερο να καταναλώσουμε αντ' αυτού ένα πορτοκάλι!
Έχει αλκαλικές ιδιότητες; Αδιάφορο! Το αν ένα τρόφιμο έχει αλκαλικές ή όξινες ιδιότητες είναι αδιάφορο για τον οργανισμό μας. Ούτε μεταβάλλει το pH του αίματος ούτε έχει κάποια άλλη δύναμη αυτή η αλκαλική του μορφή. Ο οργανισμός μπορεί να κρατήσει αλκαλικό pH του αίματός του με απλούς ομοιοστατικούς μηχανισμούς, χωρίς να ασχοληθούμε καθόλου εμείς.
Νερό με λεμόνι: Ναι ή Όχι;Θα νοιώθετε καλύτερα αν καταναλώσετε νερό με λεμόνι; Ναι , όχι, ίσως! Η μόνη αλήθεια είναι όμως, πως αν τελικά νιώσετε καλύτερα, αυτό θα οφείλεται στο φαινόμενο placebo και όχι σε κάποια φανταστική ιδιότητα του νερού με το λεμόνι. Πολύ απλά, λανθασμένη πεποίθηση.
Βοηθάει στην απώλεια βάρους; Όχι! Θα σας το πω πολύ απλά! Φάτε 10 πάστες ενώ έχετε πιει το πρωί νερό με λεμόνι. Θα αδυνατίσετε; Δε νομίζω! Το κλειδί για απώλεια βάρους βρίσκεται στο ενεργειακό ισοζύγιο και στη σωστή διατροφή. 

Όπως αντιλαμβάνεστε λοιπόν το νερό με λεμόνι δε σημαίνει κάτι για τον οργανισμό σας. Το κακό είναι πως πολλοί το πίνουν, χωρίς καν να τους αρέσει, επειδή κάπου το είδαν ή κάπου το άκουσαν. Θα καταλήξουμε λοιπόν, εκεί που καταλήγουμε πάντα, αν θέλετε να αποτοξινωθείτε, να χάσετε βάρος, να ενυδατωθείτε, να αυξήσετε το μεταβολισμό σας τραφείτε σωστά, πιείτε νερό, ασκηθείτε!

Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016

Ερώτηση αναγνώστριας- Ιδανικό σωματικό βάρος

Καλησπέρα 
Είμαι 22 χρόνων, έχω 1,63 ύψος και είμαι 77 κιλά. Ποια κιλά είναι τα ιδανικά για το ύψος μου;


Αγαπητή αναγνώστρια
Αρχικα για να ειμαστε πιο ακριβεις, καλο θα ηταν αντί για ιδανικό να μιλάμε για φυσιολογικό βάρος. Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος και μοναδικός αριθμός που μπορεί να ορίσει το φυσιολογικό βάρος. Στην ουσία υπάρχει ένα εύρος τιμών σωματικού βάρους που αν βρίσκεσαι εντός αυτού, τότε το βάρος σου θεωρείται φυσιολογικό. Αυτό το εύρος τιμών προκύπτει από το δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) μέσω μιας απλής μαθηματικής εξίσωσης.Ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ), είναι το πηλίκο του βάρος (σε κιλά) διά το ύψος σου (σε μέτρα) υψωμένο στο τετράγωνο, δηλαδή ΔΜΣ=Βάρος/ύψος2 . Αν αυτή η πράξη δώσει από 18,5 έως 24,9 τότε το βάρος σου θεωρείται φυσιολογικό, αν ο ΔΜΣ σου είναι από 25 έως 29,9 τότε θεωρείσαι υπέρβαρη, από 30 έως 34,9 παχύσαρκη πρώτου βαθμού, από 35 έως 39,9 παχύσαρκη δεύτερου βαθμού. Εν προκειμένω ο ΔΜΣ σου είναι 28,98, δηλαδή θεωρείσαι υπέρβαρη. Για να φτάσεις εντός του εύρους του φυσιολογικού βάρους, τότε το βάρος σου θα πρέπει να βρίσκεται κάπου μεταξύ των 50 κιλών και των 66 κιλών. Εάν θες λοιπόν να χάσεις σωματικό βάρος τότε αρχικός σου στόχος καλό θα ήταν να είναι τα 66 κιλά.

Ευχαριστώ πολύ κι ελπίζω η απάντησή μου να σε κάλυψε
Διαβάστε Περισσότερα »

Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2016

Πώς θα μάθω στο παιδί μου να τρώει υγιεινά;

Είναι γεγονός πως σα χώρα κατέχουμε τα πρωτεία στην παιδική παχυσαρκία. Αν κάνουμε μια βόλτα στο σχολείο της γειτονιάς μας θα δούμε μια εικόνα που απέχει παρασάγκας από εκείνη που είχαμε συνηθίσει όταν εμείς οι ίδιοι ήμασταν παιδιά. Λίγο το "σύνδρομο της κατοχής" των γιαγιάδων, λίγο η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας, λίγο η εύκολη λύση του έτοιμου φαγητού λόγω του φόρτου εργασίας των γονέων και άλλες πολλές αιτίες έχουν συνεισφέρει σε αυτό το δυσάρεστο ρεκόρ της Ελλάδας. Επειδή λοιπόν ένα παιδί τρέφεται σαν τους γονείς του και αυτοί είναι υπεύθυνοι να το εκπαιδεύσουν ώστε να τρώει υγιεινά, παρακάτω παραθέτουμε κάποιες απλές και περισσότερο συμπεριφορικές συμβουλές προς όλους τους γονείς.

  • Mαγειρεύετε με υγιεινό τρόπο τα γεύματα και ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετέχει στην προετοιμασία τους. Μ' αυτό τον τρόπο θα μάθει τα συστατικά των τροφίμων και τη θρεπτική τους αξία. Επίσης, το μαγείρεμα αποτελεί ένα πολύ εποικοδομητικό και δημιουργικό τρόπο για να έρθετε κοντά στα παιδιά σας και να συζητήσετε για θέματα που τα αφορούν.
  • Διαλέξτε το πολύ μία ημέρα της εβδομάδας για να καταναλώνετε fast food και ποτέ μην το προτείνετε εσείς στα παιδιά σας. Αφήστε τα ίδια να το ζητήσουν μην τους παροτρύνετε να το ζητήσουν.
  • Μην αγοράζετε και μην έχετε στα ντουλάπια του σπιτιού σας σνακ όπως πατατάκια, γαριδάκια, γλυκά κ.α.. Αν υπάρχουν στο σπίτι σας, τότε θα είναι πολύ εύκολο για τα παιδιά σας να έχουν πρόσβαση σε αυτά, θα τα συνηθίσουν και θα τα ζητάνε συνεχώς.
  • Αντίθετα γεμίστε τα ντουλάπια σας με υγιεινά σνακ, όπως ανάλατους και άψητους ξηρούς καρπούς, κριτσίνια, φρέσκα φρούτα και λαχανικά, αποξηραμένα φρούτα. 
  • Αν κάποια στιγμή μέσα στην ημέρα πεινάσει και θέλει να τσιμπολογήσει κάτι, μπορείτε να του ετοιμάσετε ένα πιάτο με καρότα και αγγούρια λίγο ελαιόλαδο και λίγο ξύδι ή ένα πιάτο με 2 φρούτα.
  • Τα αιτήματα του παιδιού σας σε σχέση με το φαγητό δεν είναι πάντα δίκαια. Αυτό σημαίνει πως δεν αγοράζετε οτιδήποτε σας ζητήσει το παιδί σας για να φαει. Εξηγείτε με λογικά επιχειρήματα γιατί τη δεδομένη στιγμή δεν μπορεί να έχει αυτό που ζητάει και με τον καιρό θα το συνηθίσει και δε θα το απαιτεί. Το προτρέπετε να ασχοληθεί με κάτι άλλο για να "ξεχαστεί".
  • Εντάξτε στην καθημερινότητα του παιδιού  σας την  άσκηση. Άσκηση θα μπορούσε να είναι μία απλή βόλτα μαζί με το παιδί σας, το  κολύμπι, ένα σπορ της αρεσκείας του, παιχνίδι στην παιδική χαρά και στην αυλή του σπιτιού σας.
  • Είστε πρότυπα για το παιδί σας. Του μαθαίνετε να τρέφεται υγιεινά βλέποντας εσάς. Γι' αυτό το λόγο αποφεύγετε να καταναλώνετε ανθυγιεινά γεύματα μπροστά στο παιδί, καθώς θα του προκαλέσετε την επιθυμία να τα καταναλώσει κι αυτό. Μ' αυτό τον τρόπο θα κάνετε καλό και στη δική σας υγεία και στην υγεία του παιδιού μας.
  • Μην επιτρέπετε στο παιδί σας να τρώει μπροστά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή. Προτρέψτε το να

    κάθεται στο τραπέζι για να φάει. Και αυτή η συμπεριφορά θα έρθει μέσω της μίμησης. Αν δε δει εσάς να το κάνετε αυτό, τότε δε θα το κάνει ούτε το ίδιο. Το ιδανικό θα ήταν
     να τρώει όλη η οικογένεια μαζί στο τραπέζι, αλλά δυστυχώς αυτό τις περισσότερες φορές δεν είναι εφικτό λόγω του τρόπου ζωής.
  • Προτρέψτε το να καταναλώνει καθημερινά 2-3 φρούτα και λαχανικά. 
  • Όταν διψάει να μην του δίνετε κάποιο αναψυκτικό ή χυμό, αλλά απλό νερό. Έτσι, κάθε φορά που θα διψάει θα καταφεύγει εκεί και όχι σε άλλα υψηλά σε θερμίδες και σάκχαρα υγρά.
  • Δίνετε τη σωστή ποσότητα φαγητού και μην παραγεμίζετε το πιάτο του. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιείτε μικρά σκεύη στο παιδί σας. Άλλωστε η ποσότητα φαγητού που χωράει σε αυτά τα σκεύη ανταποκρίνεται και στην ποσότητα που όντως χρειάζεται το παιδί σας.
  •  Συνεργαστείτε με το παιδί σας και επιτρέψτε του να καταναλώνει και τα φαγητά που "δεν επιτρέπονται". Αν δε συνεργαστείτε μαζί του, τότε είναι πολύ πιθανό να αναζητήσει και να αποκτήσει κρυφά το έδεσμα που έχει στερηθεί.
  • Μην ξεχνάτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας στην προσπάθεια που κάνει να υιοθετήσει υγιεινές συνήθειες διατροφής.
  • Ποτέ μην χρησιμοποιείτε μπροστά στο παιδί τις λέξεις χοντρός, παχουλός και άλλα παρόμοια επίθετα. Είναι πιθανό να του δημιουργήσουν αίσθημα κατωτερότητας και να αποτελούν τροχοπέδη στην υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών και στην προσπάθεια για απώλεια του σωματικού βάρους.
  • Προσπαθήστε να μην ανταμοίβετε και να μην επιβραβεύετε το παιδί με κάτι φαγώσιμο. Αντίθετα μπορείτε να το ενθαρρύνετε λέγοντάς του "Αν διαβάσεις θα πάμε μια βόλτα" αντί να του πείτε "Αν διαβάσεις θα σου πάρω μια σοκολάτα".
  • Αν το κυρίως φαγητό του σπιτιού δεν αρέσει στο παιδί σας και δεν το τρώει, μην του δίνετε την επιλογή δεύτερου γεύματος. Είθισται όταν στα παιδιά δεν αρέσει ένα γεύμα όπως για παράδειγμα γίνεται με τα όσπρια και τα λαδερά, οι γονείς να κάνουν ένα δεύτερο πρόχειρο γεύμα όπως πατάτες τηγανιτές, αυγά τηγανιτά για να μην "μείνει το παιδί νηστικό". Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που θα μπορούσατε να κάνετε. Όταν το παιδί έχει την επιλογή της τηγανιτής πατάτας δεν υπάρχει περίπτωση ούτε καν να δοκιμάσει τον αρακά ή τα φασολάκια. Η λύση είναι να τοποθετήσετε το παιδί σας στο τραπέζι, μπροστά στο φαγητό ακόμα κι αν αυτό δεν του αρέσει. Στόχος είναι να φάει αρχικά 2-3 κουταλιές. Με τον καιρό θα το συνηθίσει και θα το καταναλώνει. Είναι μεγαλύτερο το σφάλμα που θα προκαλέσετε στο παιδί σας αν του δώσετε να φάει τις πατάτες τηγανιτές παρά το σφάλμα που θα του προκαλέσετε αν μείνει "νηστικό".
Είναι σίγουρο πως φτάνοντας στο τέλος της λίστας ταυτιστήκατε με πολλές από αυτές τις συμπεριφορές. Αναγνωρίστε τα λάθη σας και διορθώστε τα. Το φαγητό δεν πρέπει να είναι μέσο επιβράβευσης των παιδιών. Μάθετε στα παιδιά σας την αξία της υγιεινής διατροφής και γίνετε πρότυπα γι' αυτά. Μην περιμένετε το παιδί σας να τραφεί σωστά όταν εσείς οι ίδιοι δεν το κάνετε.

Διαβάστε επίσης σχετικά: Πόση φυσική δραστηριότητα μπορεί να κάνει το παιδί μου;
                                   
                                       Υγιεινά σνακ για τα παιδιά στο σχολείο

                                       Σωστή ενυδάτωση και παιδί


Διαβάστε Περισσότερα »

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...