Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου 2013

Παρέμβαση με χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη διατροφή θετική σε άτομα με πολυκυστικές ωοθήκες


Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (ΣΠΩ) είναι ένα σύνδρομο που απασχολεί 5% με 10% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας. Για να διαγνωσθεί μία γυναίκα με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών πρέπει να πληροί τουλάχιστον 2 από τα παρακάτω κριτήρια
1. Ολίγο ή αμηνόρροια
2. Κλινικά και/ ή βιοχημικά σημάδια υπερανδρογονισμού
3. Πολυκυστικές ωοθήκες με αποκλεισμό οποιασδήποτε άλλης αιτίας

Έχει βρεθεί πως το 80% των γυναικών με ΣΠΩ εμφανίζουν ινσουλινοαντίσταση μία κατάσταση παρόμοια μ' αυτή των ατόμων που πάσχουν από Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2. Στα άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα και πάσχουν από ΣΠΩ έχει φανεί πως μία μικρή μείωση του σωματικού βάρους, ακόμα και της τάξης του 5% έχει θετικά αποτελέσματα σε αναπαραγωγικούς, μεταβολικούς και κλινικούς δείκτες.
Όμως σε γυναίκες οι οποίες είναι φυσιολογικού βάρους ή κάτω του φυσιολογικού βάρους διατροφικές παρεμβάσεις που να στοχεύουν σε απώλεια σωματικού βάρους δεν μπορεί να έχουν κάποιο θετικό αποτέλεσμα. Γι' αυτό είναι ανάγκη να βρεθεί κάποια διατροφική παρέμβαση με τροποποίηση στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα της διατροφής. Σε τελευταία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο "Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics" οι ερευνητές επιχείρησαν μια αλλαγή στη σύσταση της διατροφής των γυναικών με μείωση του γλυκαιμικού δείκτη.
Ο γλυκαιμικός δείκτης είναι η σχετική αύξηση της γλυκόζης του αίματος που προκαλείται από ένα τρόφιμο σε σχέση με την αύξηση της γλυκόζης αίματος που προκαλείται από την κατανάλωση καθαρής γλυκόζης.
Η κατανάλωση τροφών χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, συστήνεται σε ασθενείς που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη και μερικές από αυτές είναι: ολικής άλεσης προϊόντα (ψωμί, δημητριακά, μακαρόνια κλπ), ακατέργαστο ρύζι, μήλο, αχλάδι κ.α..
Στη μελέτη, λοιπόν του Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics,  οι εθελόντριες που  ήταν 21 άτομα με ΣΠΩ ακολούθησαν για 12 εβδομάδες μία διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη χωρίς απώλεια βάρους. Η φυσική δραστηριότητα αλλά και οι διατροφικές τους συνήθειες ήταν ίδιες με πριν την παρέμβαση και για το μόνο που τους έγινε σύσταση ήταν η αλλαγή των υψηλού γλυκαιμικού δείκτη τροφίμων που είχαν στη διατροφή τους με χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Μετά την παρέμβαση φάνηκε πως όντως ο γλυκαιμικός δείκτης μειώθηκε σημαντικά στην διατροφή των εθελοντριών καθώς και η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών οξέων, για τα οποία δεν είχε γίνει σύσταση από τους ερευνητές. Αποτέλεσμα όλων αυτών των αλλαγών στη διατροφή ήταν η  βελτίωση στην ινσουλινοευαισθησία αλλά και στα ελεύθερα λιπαρά οξέα στις εθελόντριες, αλλά και μια μείωση στην HDL χοληστερόλη, η οποία όμως ήταν εντός των φυσιολογικών τιμών. Επίσης, από τη συνήθη διατροφή των γυναικών που έκαναν πριν την παρέμβαση φάνηκε πως η πρόσληψη ολικών λιπιδίων αλλά και του κορεσμένου λίπους από τη διατροφή τους ήταν υψηλότερη των συστάσεων και η πρόσληψη των υδατανθράκων χαμηλότερη. Οπότε φαίνεται πως μία διατροφική συμβουλευτική στα άτομα που πάσχουν από ΣΠΩ είναι απαραίτητη. Επίσης, μετά την παρέμβαση οι περισσότερες γυναίκες εθελόντριες επέστρεψαν στην προηγούμενη διατροφή υψηλού γλυκαιμικού δείκτη, γεγονός το οποίο δείχνει μια δυσκολία στο να ακολουθήσουν πιθανώς ένα πρόγραμμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη.
Τελικά, μία διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη χωρίς ταυτόχρονη απώλεια σωματικού βάρους φαίνεται να έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε βιοχημικούς δείκτες που σχετίζονται με την ινσουλινοαντίσταση. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν περισσότερες μελέτες με μεγαλύτερο δείγμα, ώστε να προκύψουν και περισσότερο αξιόπιστα αποτελέσματα.


Πηγή: Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, An Isocaloric Low Glycemic Index Diet Improves Insulin Sensitivity in Women with Polycystic Ovary Syndrome

Για περισσότερα άρθρα σχετικά με τη διατροφή και την υγεία επισκεφθείτε το GeneNutrition πατώντας εδώ
Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου 2013

Οι πιο συχνές δικαιολογίες σχετικά με το φαγητό...

Πόσες φορές έχετε μπροστά σας ένα γευστικό πειρασμό και ψάχνετε ένα άλλοθι για να τον καταναλώσετε; Είναι αλήθεια πως – αν και κακώς- όταν πρόκειται για κάτι γλυκό ή fast food ή οτιδήποτε έχει καθιερωθεί στο μυαλό μας ως «απαγορευμένο» μας κατακλύζουν οι τύψεις. Οπότε, εκείνη τη στιγμή ψάχνουμε για μια ωραία δικαιολογία για να μας χαλαρώσει και να απολαύσουμε με όλες τις αισθήσεις μας τη λιχουδιά που έχουμε μπροστά μας.
Για να δούμε μερικές από τις πιο κοινές δικαιολογίες που θα έχετε πει, σκεφτεί ή ακούσει σχετικά με το φαγητό.

Τι ψυχή έχει…
Τι ψυχή μωρέ έχει μία παστούλα; Και ποιος δεν έχει χρησιμοποιήσει αυτή τη φράση όταν μπροστά του είναι κάτι στο οποίο δεν μπορεί να αντισταθεί; Ελάτε, παραδεχτείτε το! Κι εσείς έχετε προσπαθήσει πολύ να αντισταθείτε στο κομμάτι σοκολατίνας που είναι μπροστά σας, αλλά κάτι γίνεται εκείνη τη στιγμή και σας αποσπά από αυτή την αντίσταση. Η αλήθεια είναι, πως δεν έχει ψυχή αν πρόκειται για μια μπουκίτσα από τη σοκολατίνα. Από την άλλη, αν φάτε ολόκληρο το κομμάτι τότε έχει ψυχάρα το άτιμο. Ένα κομμάτι πάστας, μπορεί να σας προσφέρει μέχρι και 600 θερμίδες, ανάλογα με το είδος και το μέγεθος της πάστας. Όπως πάντα, δε θα σας πούμε να μην το φάτε. Απλώς, σκεφτείτε αν πραγματικά το θέλετε ή το καταναλώνετε μόνο και μόνο επειδή είναι μπροστά σας και έχετε οπτική επαφή. Επίσης, όπως με όλα έτσι κι εδώ το μέγεθος μετράει! Γι αυτό μπορείτε να φάτε μικρή ποσότητα ώστε να ικανοποιήσετε την επιθυμία σας!

Σήμερα είναι Σάββατο/ Κυριακή/ Χριστούγεννα/ Πάσχα/ γιορτάζω/ είμαι διακοπές κλπ
Ναι, είθισται σε εξαιρετικές περιστάσεις να καταναλώνουμε λίγο παραπάνω σε σχέση με τις άλλες μέρες του χρόνου, αρκεί αυτές οι εξαιρετικές περιστάσεις να μην καταντούν να είναι κάθε μέρα! Δηλαδή, αν κάθε Σαββατοκύριακο, όλο το Σαββατοκύριακο, όλα τα γεύματά σας είναι είτε γλυκά, είτε έτοιμα φαγητά τότε όχι… Και όπως και να το κάνουμε, η αλήθεια είναι πώς ναι μεν στο μυαλό μας είναι όλα καλύτερα όταν έχουμε αυτή τη δικαιολογία, αλλά στο σώμα μας όχι. Τη Δευτέρα θα σκέφτεστε πίσω και ίσως δε θα σας κάνει να αισθάνεστε τόσο καλά το γεγονός πως τραφήκατε έτσι. Φυσικά το να φάτε κάτι πιο «ανθυγινεινό» το Σαββατοκύριακο που ξεκουράζεστε, δεν είναι αμαρτία, αλλά όταν όλα σας τα γεύματα είναι από ταχυφαγεία τότε υπάρχει πρόβλημα!

Ξεκινάω δίαιτα σε λίγο καιρό!
Αυτό κι αν είναι άλλοθι. Πολλές φορές άτομα τα οποία σχεδιάζουν να ακολουθήσουν ένα διατροφικό πρόγραμμα, τον προηγούμενο καιρό αυξάνουν την ενεργειακή τους πρόσληψη για να αντισταθμίσουν τη στέρηση που ίσως αισθανθούν στο μέλλον . Όπως συνειδητοποιείτε και οι ίδιοι, αυτή η φράση δεν έχει λογική. Δηλαδή, θέλετε να δυσκολέψετε την προσπάθεια που θα κάνετε για την απώλεια κιλών με το να πάρετε κι άλλα κιλά. Στο κάτω κάτω, η δίαιτα δεν είναι στέρηση, δηλαδή δε θα τρώτε μαρούλια μόνο. Ακόμα και σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους μπορείτε να απολαμβάνετε οτιδήποτε σας αρέσει. Γι αυτό ξεκινήστε τη δίαιτα σας σήμερα χωρίς αυτή την περίοδο της υπερκατανάλωσης.

Θα πάω γυμναστήριο και θα τα κάψω!
Μέγα λάθος! Προφανώς η γυμναστική έχει άπειρα πλεονεκτήματα. Αλλά οι θερμίδες που καίτε κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι πολύ λιγότερες από αυτές που θα σας προσφέρει μια θερμιδούχα επιλογή. Το γυμναστήριο λειτουργεί επικουρικά σε μία προσπάθεια απώλειας ή διατήρησης του σωματικού βάρους. Γι’ αυτό συνεχίστε να ασκείστε και να τρέφεστε υγιεινά.

Πού αλλού θα βρω τέτοιο φαγητό;
Η αίσθηση που έχουμε πολλές φορές όταν τρώμε ένα πολύ ωραίο φαγητό ότι θα αργήσουμε να το ξαναφάμε μας οδηγεί στην υπερκατανάλωσή του. Αν δε, είμαστε καλεσμένοι κάπου  και το φαγητό είναι δωρεάν, τότε ξυπνά μέσα μας το σύνδρομο της κατοχής και τρώμε όσο μπορούμε. Το ότι θα μπορέσουμε να ξαναβρούμε τόσο ωραίο φαγητό είναι δεδομένο. Οπότε ας φάτε όση ποσότητα θα τρώγατε υπό φυσιολογικές συνθήκες και δεν είναι ανάγκη να μπουκώσετε εξαιτίας του δωρεάν φαγητού. Άλλωστε οι εντυπώσεις που θα αφήσετε δε θα είναι και οι καλύτερες αν στο τέλος δεν μπορείτε να πάρετε ανάσα λόγω του φουσκώματος!

Είναι light αυτό δεν παχαίνει.
Ναι μεν τα light φαγητά έχουν λιγότερες θερμίδες απ’ ότι τα φαγητά με πλήρεις θερμίδες, αλλά έχουν και μία μεγάλη παγίδα. Οι περισσότεροι άνθρωποι που καταναλώνουν light προϊόντα τείνουν να τρώνε μεγαλύτερες ποσότητες έχοντας την ψευδαίσθηση πως αυτό που τρώνε δεν παχαίνει. Η αλήθεια είναι πως τα light προϊόντα ήρθαν για να αντικαταστήσουν τα πλήρων θερμίδων όχι μόνο στο είδος αλλά και στην ποσότητα. Αυτή είναι και η ουσία.

Δεν είμαι καλά σήμερα!
Αυτό πάει μαζί με το «έχω περίοδο» για τις γυναίκες. Είναι αλήθεια πως αν δεν έχετε καλή διάθεση θεωρείτε πως ένα γλυκό ή ένα burger, θεωρητικά θα σας τη φτιάξει. Η ευχαρίστηση που ίσως σας προκαλέσει μία γευστική επιθυμία είναι αντιστρόφως ανάλογη θα λέγαμε του αποτελέσματός της στο σώμα και στη μετέπειτα διάθεσή σας. Ένα γλυκό για παράδειγμα μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή σας, όμως αυτό θα είναι προσωρινό, για όση ώρα δηλαδή θα το καταναλώνετε. Αυτή τη βελτιωμένη διάθεση θα αντικατασταθεί από τις τύψεις. Γι’ αυτό όταν δεν είστε καλά μην καταφεύγετε στις «ένοχες» απολαύσεις σας! Κάνετε κάτι άλλο που σας φτιάχνει τη διάθεση και μην το ρίχνετε στο φαγητό.
Διαβάστε Περισσότερα »

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...