Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Παρασκευή, 17 Αυγούστου 2012

Διατροφικές… παρεξηγήσεις Λίπος (part 2)



Συνεχίζουμε με τις διατροφικές πληροφορίες σχετικά με το λίπος και θα δούμε αρχικά πώς και γιατί το λίπος είναι απαραίτητο στη διατροφή μας.
Ποιες είναι οι βασικές λειτουργίες του λίπους στον οργανισμό μας;
§         Αποτελεί υπόστρωμα για τη σύνθεση των ορμονών του φύλου (ανδρογόνα, οιστρογόνα) και η έλλειψή του σχετίζεται με διαταραχή στη σύνθεση αυτών των ορμονών. Για παράδειγμα ένα συχνό φαινόμενο σε γυναίκες που το ποσοστό λίπους σώματος είναι κατώτερο του φυσιολογικού είναι να παρατηρούνται διαταραχές στον κύκλο της περιόδου.
§         Πέρα από τις τριακυλογλυκερόλες που αναφέραμε σε προηγούμενο άρθρο και είναι η μορφή με την οποία το σώμα μας αποθηκεύει την ενέργεια, τα λίπη με τη μορφή φωσφολιπιδίων είναι συστατικά των κυττάρων του σώματός μας και άρα απαραίτητα για τη ζωή.
§         Οι προσταγλανδίνες, τα θρομβοξάνια και τα λευκοτριένια είναι ουσίες που συμβάλλουν σε σημαντικές λειτουργίες για το ανθρώπινο σώμα όπως είναι η ελάττωση της πίεσης του αίματος, η διούρηση κ.α..
§         Μέσω του λίπους της τροφής προμηθευόμαστε τα απαραίτητα λιπαρά οξέα (ω-3, ω-6) τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός καθώς και ποσότητες των λιποδιαλυτών βιταμινών A, D , E, K.

Γιατί όμως ενοχοποιούνται τα λίπη τόσο πολύ; Ενοχοποιούνται όταν προσλαμβάνονται μέσω της διατροφής σε ποσότητα μεγαλύτερη της κανονικής δηλαδή υψηλότερης από 30- 35% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης
§         Τα κορεσμένα και τα trans λιπαρά οξέα έχουν ενοχοποιηθεί για πρόκληση αθηρωμάτωσης και κατ’ επέκταση για καρδιαγγειακά νοσήματα όπως η στεφανιαία νόσος για παράδειγμα
§         Τρόφιμα υψηλά σε λίπος λόγω κυρίως της γευστικότητας τους και του εθισμού που προκαλούνε σε κάποια άτομα εξαιτίας αυτής, καταναλώνονται σε μεγαλύτερες ποσότητες απ’ ότι άλλα τρόφιμα πιο χαμηλά σε λίπος οδηγώντας κατ’ επέκταση σε παχυσαρκία.

Εκεί λοιπόν που καταλήγουμε είναι πως πρέπει να υπάρχει μια συνετή κατανάλωση λίπους, μια προσοχή στην ποιότητά του (περιορισμένα trans  και κορεσμένα λιπαρά οξέα) και όλα αυτά στα πλαίσια ενός γενικότερου υγιεινού τρόπου ζωής. Οι αρνητικές συνέπειες για τις οποίες ενοχοποιείται δεν οφείλονται στο λίπος αυτό καθεαυτό αλλά στο συνολικό τρόπο ζωής που στηρίζεται σε καθιστική ζωή, σε υπερθερμιδικές διατροφές, σε απουσία φρούτων, λαχανικών, προϊόντων ολικής άλεσης κλπ…
Όλες οι συστάσεις αναφέρονται σε υγιείς ενήλικες!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...