Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013

Τι είναι το μεταβολικό σύνδρομο και πώς σχετίζεται με τη διατροφή;

Όλο και περισσότερο ακούγεται από τους γιατρούς η έκφραση «μεταβολικό σύνδρομο» για να περιγράψει μια συγκεκριμένη κατάσταση υγείας. Το μεταβολικό σύνδρομο εμφανίζεται στο 15% των ενηλίκων στην Ευρώπη και στο 35% στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον International Diabetes Federation φαίνεται πως ένα τέταρτο του πληθυσμού της γης πάσχει από μεταβολικό σύνδρομο, καθώς και πως οι πάσχοντες από μεταβολικό σύνδρομο, έχουν 3 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να πάθουν έμφραγμα και εγκεφαλικό επεισόδιο και 2 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να πεθάνουν  απ’ αυτές τις αιτίες. Επίσης, το μεταβολικό σύνδρομο, αυξάνει 4 φορές τον κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ.
Ποια είναι όμως τα κριτήρια για τη διάγνωση του μεταβολικού συνδρόμου;
Για να θεωρηθεί κάποιος, ασθενής από μεταβολικό σύνδρομο πρέπει να έχει:
Απαραιτήτως περιφέρεια μέσης (κοιλιακή παχυσαρκία) άνω των 88 εκατοστών για τις γυναίκες και άνω των 102 εκατοστών για τους άντρες και να πληροί 2 από τα παρακάτω κριτήρια:
  1. Μειωμένη HDL (καλή) χοληστερόλη κάτω από 40 mg/dl για τους άντρες και κάτω από 50 mg/dl για τις γυναίκες ή φαρμακευτική αγωγή για αύξηση της HDL χοληστερόλης.
  2. Τιμή τριγλυκεριδίων άνω των 150 mg/dl ή φαρμακευτική αγωγή για τη μείωσή τους.
  3. Tιμή γλυκόζης (ζάχαρο) αίματος νηστείας άνω των 100 mg/dl ή διαγνωσμένος σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ.
  4. Αρτηριακή πίεση άνω των 130 mmHg για τη συστολική πίεση και άνω των 85 mmHg για τη διαστολική πίεση ή φαρμακευτική αγωγή για υπέρταση.
(InternationalDiabetesFederation)
Επειδή το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια «προειδοποίηση» του οργανισμού ότι κάτι αρχίζει να «χαλάει», καλό θα ήταν από τη στιγμή της διάγνωσής του, να γίνουν βήματα για απώλεια σωματικού βάρους και για βελτίωση της διατροφής. Η απώλεια σωματικού βάρους, θα έχει ως συνέπεια να μειωθεί αρχικά η κοιλιακή παχυσαρκία που είναι ένα απαραίτητο κριτήριο του Μεταβολικού Συνδρόμου και ως επακόλουθο τη βελτίωση πολλών βιοχημικών δεικτών.
Μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μέσω της διατροφής;
Αν δείτε τα κριτήρια κατάταξης σε μεταβολικό σύνδρομο, θα παρατηρήσετε πως πολλά απ’ αυτά- αν όχι όλα- μπορούν να διορθωθούν είτε έμμεσα, είτε άμεσα, με ένα υγιεινό πρόγραμμα διατροφής και με απώλεια σωματικού βάρους, αν χρειάζεται.
Σε περίπτωση που απαιτείται μείωση του σωματικού βάρους, καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν ειδικό διαιτολόγο- διατροφολόγο που θα συντάξει υποθερμιδικό διαιτολόγιο το οποίο, σε συνδυασμό με αύξηση της σωματική σας δραστηριότητας θα οδηγήσει σε απώλεια σωματικού βάρους. Η μείωση σωματικού βάρους ακόμα και στο 7- 10% θα βελτιώσει σημαντικά πολλούς βιοχημικούς δείκτες, όπως τη γλυκόζη αίματος, τα τριγλυκερίδια, την ολική αλλά και την LDL (κακή) χοληστερόλη, καθώς επίσης θα μειώσει και την περιφέρεια μέσης. Η αύξηση σωματικής δραστηριότητας πέραν της μείωσης του σωματικού βάρους θα συμβάλλει και στην αύξηση της HDL χοληστερόλης ή αλλιώς της γνωστής ως «καλή χοληστερόλη».
Πλήθος ερευνών έχει επιβεβαιώσει την θετική επίδραση της Μεσογειακής Διατροφής στο Μεταβολικό Σύνδρομο. Πρακτικά αυτό σημαίνει, καθημερινή υψηλή κατανάλωση δημητριακών ολική άλεσης (8 μικρομερίδες), φρούτων (3 μικρομερίδες), λαχανικών (6 μικρομερίδες), ελαιολάδου, γαλακτοκομικών χαμηλών σε λιπαρά (2 μικρομερίδες). Εβδομαδιαία κατανάλωση πολλών ψαριών (3-6 μικρομερίδες), πουλερικών (4 μικρομερίδες), οσπρίων και ξηρών καρπών (3-4 μικρομερίδες)  και λιγότερων αυγών και γλυκών (3 μικρομερίδες). Τέλος, σε μηνιαία βάση καταναλώστε κόκκινο κρέας (4 μικρομερίδες). Επίσης, μαζί με το μεσημεριανό ή το βραδινό σας γεύμα καταναλώστε ένα ποτήρι κόκκινο κρασί. Μην ξεχνάτε το νερό αλλά και το μεσημεριανό ύπνο που έχει προταθεί στα πλαίσια του μεσογειακού προτύπου διατροφής, σαν μέρος μιας υγιεινής καθημερινότητας. Πάντα προσπαθήστε να ασκείστε καθημερινά, κάνοντας έστω και 30 λεπτά ήπιας άσκησης, όπως περπάτημα τα οποία θα βοηθήσουν τόσο στη μείωση του σωματικού σας βάρους, όσο και στην αύξηση της HDL χοληστερόλης αλλά και στη γενικότερη ευρωστία του οργανισμού σας!
Συνεπώς, έχει φανεί πως η σωστή και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό πάντα με τη σωματική δραστηριότητα μπορεί να μειώσει έως και να εξαλείψει βιοχημικούς και σωματομετρικούς δείκτες που σας κατατάσσουν σε πάσχον άτομο από μεταβολικό σύνδρομο. Αλλάξτε συνήθεια και τρόπο ζωής για να υποστηρίξετε την υγεία σας και τον οργανισμό σας!


Για περισσότερα άρθρα σχετικά με τη διατροφή και την υγεία επισκεφθείτε το GeneNutrition πατώντας εδώ 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...