Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Γιατί δεν κατεβαίνει το νούμερο στη ζυγαριά;

Ένα πολύ συχνό φαινόμενο όταν ακολουθείτε ένα διατροφικό πρόγραμμα είναι να «κολλάει» η ζυγαριά. Ακόμα και αν τηρείτε τη δίαιτα κατά γράμμα κάτι συμβαίνει κάπου στα μισά της και δεν μπορείτε να καταλάβετε που φταίξατε και η ζυγαριά έχει μαλώσει μαζί σας, Αυτός ο καυγάς όμως είναι απόλυτα φυσιολογικός. Εν τέλει θα καταλάβετε πως η ζυγαριά δεν είναι εχθρός, αλλά φίλος σας και η υπομονή πάει παρέα με τη δίαιτα.
Εδώ θα αναλύσουμε κάποιες πιθανές αιτίες που δικαιολογούνε αυτή τη μείωση ή το κόλλημα στην απώλεια:
  • Μείωση του ρυθμού απώλειας των κιλών σταδιακά. Όταν κάνετε μια δίαιτα στην αρχή, όπως θα έχετε παρατηρήσει οι περισσότεροι που έχετε υποβάλει τους εαυτούς σας σε τέτοια διαδικασία, χάνετε αρκετά κιλά. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι είναι κάτι σταθερό και θα συμβαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια της προσπάθειας. Στην αρχή, ο οργανισμός ο οποίος έχει μπει σ’ ένα καινούριο διατροφικό πρόγραμμα μειωμένων θερμίδων, χάνει γλυκογόνο και νερό, τα λεγόμενα υγρά. Δε χάνει λίπος που είναι και ο στόχος της δίαιτας. Δηλαδή χάνει την εύκολα διαθέσιμη πηγή ενέργειας.  Όταν αυτό σταματήσει, τότε είναι φυσικό να χάνετε κιλά με αργότερο ρυθμό. Αλλά όπως επισημάνθηκε, είναι κάτι φυσιολογικό, δηλαδή δε θα πρέπει να αποθαρρύνεστε, αλλά να συνεχίζετε κανονικά τη διατροφή σας!
  • Μείωση του μεταβολικού ρυθμού. Λόγω της απώλειας των κιλών μπορεί να υπάρξει μια μικρή πτώση των καύσεων του οργανισμού. Γι’ αυτό κατά τη διάρκεια της προσπάθειας, επειδή οι ανάγκες μεταβάλλονται, καλό θα ήταν να αλλάζει το διατροφικό πλάνο και να μην είναι το ίδιο από την αρχή μέχρι το τέλος.
  • Φάρμακα που δυσχεραίνουν την απώλεια κιλών. Κάποια φάρμακα, όπως τα κορτικοστεροειδή, τα αντικαταθλιπτικά, τα αντιισταμινικά, τα αντισυλληπτικά κ.α. είτε κάνουν κατακράτηση υγρών, είτε επιδρούν στο νευρικό σύστημα και αυξάνουν το αίσθημα της όρεξης. Αυτό έχει σα συνέπεια να μην υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό, ο οποίος θα δώσει δίαιτα λαμβάνοντας υπόψη τις παρενέργειες των φαρμάκων που παίρνετε.
  • Υποθυρεοειδισμός. Η υπολειτουργία του θυρεοειδούς αδένα είναι σίγουρα ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για την απώλεια. Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε δίαιτα, καλό θα ήταν να κάνετε εξετάσεις αίματος, ώστε να ελέγξετε, ανάμεσα σε άλλα, αν οι ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα, εκκρίνονται φυσιολογικά. Αν όχι, τότε με την κατάλληλη φαρμακευτική θεραπεία, τα επίπεδα των ορμονών σας θα επανέλθουν στο φυσιολογικό ώστε να μπορέσετε να πετύχετε το στόχο σας.
  • Set point theory:Μία θεωρία η οποία υποστηρίζει πως το βάρος  είναι γενετικά προκαθορισμένο και κατά καιρούς αυξάνεται ή μειώνεται κατά 10%. Το γενετικά προκαθορισμένο βάρος, έχει μελετηθεί σε διάφορες έρευνες και υπάρχουν στοιχεία που να το επιβεβαιώνουν. Ωστόσο η set point theory, μπορεί να προσαρμοστεί και στα πλαίσια ενός εφικτού στόχου. Όπως δεν υπάρχει ταύτιση στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά μας, έτσι δεν μπορεί να υπάρξει ταύτιση και στο βάρος μας. Οπότε το να επιδιώκετε κοινό βάρος με κάποιο φίλο ή γνωστό, δεν θα έπρεπε να αποτελεί στόχο καθώς είναι κάτι ανέφικτο και ανεπιθύμητο.
  • Γυμναστική. Φυσικά η γυμναστική πρέπει να πάει μαζί μ’ ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους. Ωστόσο ενώ μπορεί να βλέπετε τις αλλαγές στο σώμα σας, η ζυγαριά να παραμένει κολλημένη. Αυτό είναι ευτυχές και σημαίνει αλλαγή στη σύσταση του σώματος, δηλαδή μείωση του λίπους και αύξηση του μυϊκού ιστού.
  • Τρόπος με τον οποίο ζυγίζεστε. Πέραν όλων των παραπάνω σημασία έχει και ο τρόπος με τον οποίο ζυγίζεστε. Δε θα πρέπει να ζυγίζεστε
    • Κάθε μέρα- Καλό θα είναι να ζυγίζεστε 1 φορά την εβδομάδα.
    • Όταν έχετε μόλις καταναλώσει ένα γεύμα.
    • Όταν έχει περάσει πολλή ώρα από την τελευταία γαστρική κένωση.
    • Όταν οι γυναίκες έχουν ή περιμένουν έμμηνο ρύση- Λόγω κατακράτησης υγρών.
    • Όταν είστε ντυμένοι βαριά- Ζυγιστείτε με ελαφριά ρούχα χωρίς παπούτσια, ίδια μέρα της εβδομάδας και ίδια ώρα με το προηγούμενο ζύγισμα.
    • Όταν έχετε μόλις γυμναστεί. – Λόγω της απώλειας υγρών το ζύγισμα μπορεί να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί παράγοντες, φυσιολογικοί και μη, που επηρεάζουν την απώλεια βάρους. Γι’ αυτό δεν πρέπει με την πρώτη απογοήτευση να τα παρατάτε! Υπομονή, επιμονή, θέληση μα πάνω απ’ όλα εφικτοί στόχοι πρέπει να είναι οι σύμμαχοί σας σε μία επιτυχημένη προσπάθεια!

Για περισσότερα άρθρα σχετικά με τη διατροφή και την υγεία επισκεφθείτε το GeneNutrition

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...