Επικοινωνείτε μαζί μου για οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη διατροφή μέσω e-mail στο

zoiasamara@gmail.com. Στη συνέχεια θα σας απαντήσω μέσω του blog στη στήλη "Q & A"!

Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

Βιταμίνες- Φυλλικό οξύ



Οι βιταμίνες είναι μια ομάδα μορίων που απαιτούνται σε πολύ μικρές ποσότητες στη διατροφή και είναι απαραίτητες για τη πραγματοποίηση σημαντικών αντιδράσεων στον οργανισμό μας. Δεν παρέχουν ενέργεια, δηλαδή δεν έχουν θερμίδες. Η υπερβολική πρόσληψη βιταμινών ή οι διατροφικές ελλείψεις μπορεί να έχουν βλαβερές συνέπειες στην υγεία! Διακρίνονται στις λιποδιαλυτές (A, D, E, K) και στις υδατοδιαλυτές που είναι όλες οι υπόλοιπες.

Βιταμίνες- Φυλλικό οξύ 

Άλλη μία υδατοδιαλυτή βιταμίνη είναι το φυλλικό οξύ. Βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα πράσινα λαχανικά, στο κρέας, στα δημητριακά, στα μανιτάρια, στα όσπρια και στους ξηρούς καρπούς. Τα ωμά τρόφιμα έχουν υψηλότερες ποσότητες φυλλικού από τα μαγειρεμένα λόγω των απωλειών του φυλλικού κατά το μαγείρεμα.

Είναι απαραίτητο για τη σύνθεση της μεθειονίνης, των πουρινών και των πυριμιδινών που σημαίνει με απλά λόγια πως είναι απαραίτητο για τη σύνθεση DNA και το μεταβολισμό των πρωτεϊνών. Το φυλλικό είναι απαραίτητο για τη μετατροπή της ομοκυστεϊνης σε μεθειονίνη και αποτρέπει την υπερομοκυστεϊναιμία, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εμφάνιση καρδιαγγεακών νοσημάτων Συμπληρώματα φυλλικού, Β12 και Β6  έχει φανεί πως μειώνουν την ομοκυστεϊνη στο αίμα. Το φυλλικό οξύ μαζί με τη βιταμίνη Β12 λειτουργούν συνεργιστικά.

Το φυλλικό οξύ δεν απορροφάται με την ίδια ευκολία σε όλα τα τρόφιμα, δηλαδή δεν είναι το ίδιο βιοδιαθέσιμο σε όλα τα τρόφιμα. Ο τρόπος με τον οποίο προετοιμάζονται (μαγείρεμα κλπ.) τα τρόφιμα επιδρά πολύ στη βιοδιαθεσιμότητα αυτής της βιταμίνης. Σε γενικές γραμμές από τα τρόφιμα απορροφάται περίπου το 50% του φυλλικού. Υψηλότερη απορρόφηση εντοπίζεται στα συμπληρώματα και στα εμπλουτισμένα σιτηρά. Παράγοντες  που αναστέλλουν την απορρόφησή του είναι η χρόνια πρόσληψη αλκοόλ, το λάχανο, τα πορτοκάλια.

Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη
Άνδρες και γυναίκες: 400 μg/ ημέρα
Γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης: 600 μg/ ημέρα
Γυναίκες σε περίοδο θηλασμού: 500 μg/ ημέρα
Ανώτατο επίπεδο ανεκτής πρόσληψης: 1000 μg/ ημέρα

Η ανεπάρκεια φυλλικού οξέος  συνδέεται με διαταραχές σύνθεσης του DNA και με ανωμαλίες στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών. Συμπτώματα ανεπάρκειας είναι η μεγαλοβλαστική αναιμία (μεγάλα και δυσμορφα ερυθρά αιμοσφαίρια), καθυστέρηση της ανάπτυξης, καρδιαγγειακά νοσήματα, ορισμένες μορφές καρκίνου, συγγενείς ανωμαλίες (έλλειψη στην εγκυμοσύνη, ανωμαλίες νευρικού σωλήνα νεογνού).

Τοξικότητα από το φυλλικό οξύ παρατηρείται σπάνια. Σε προσλήψεις πάνω από 15 mg/ημέρα παρατηρούνται προβλήματα όπως αϋπνία, αδιαθεσία, ευερεθιστότητα, μειωμένα επίπεδα ψευδαργύρου, γαστρεντερική δυσφορία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...